Vild med Stavtrup: Få frøblanding

'VILD MED STAVTRUP' er et nyt initiativ fra De ReKreative i Stavtrup, der skal styrke naturen og biodiversiteten i vores lokalområde.

Erhvervsgrunde, fællesarealer, grundejerforeninger og private haver har nu mulighed for at forvandle de mange græsarealer, som er ørken for vores truede arter, til smukke blomsterenge, helt GRATIS med en særlig Stavtrup-frøblanding, der er idéel for området.

Det eneste du skal gøre er at skrive din adresse samt antal m2, du ønsker blomsterfrø til, i facebook-tråden på Stavtrup-siden senest den 1. oktober.

I Hjørring har man lavet samme øvelse, hvor hvad der svarer til 20 fodboldbaner blev omdannet til blomstereng, hvilket resulterede i en firedobling af sommerfugle på ét år. Se mere om projektet i DRs Giv os naturen tilbage

Sådan laver du din græsplæne om til en vild blomstereng

Optimalt tidspunkt for såning er tidligt efterår eller april.

Vælg et lysåbent sted i haven, dvs. hvor der er rigeligt sol og ingen bygninger eller træer til at skygge.

Skræl græsset og det øverste jordlag af. 10-20 cm. jord skal af.

Løsn jorden og bland den op med sand og grus for at udpine jorden – det er især vigtigt, hvis jorden er meget leret og muldrig.

Opbland blomsterfrøene i noget sand, så de er nemmere at udså, og spred dem ud på jordstykket.

Riv lidt i jorden for at dække frøene til og vand området efterfølgende.

Derefter er det bare at vente på, at frøene spirer.

Se videoen fra Danmarks Naturfredningsforening..